Yogyakarta-Allianz

(English version below)

Die Yogyakarta-Allianz ist ein offenes Netzwerk, das sich kontinuierlich und anlassbezogen zu Fragen der Entwicklungszusammenarbeit und Außenpolitik in Bezug auf LGBTI äußert.

Die Yogyakarta-Allianz richtet Forderungen an die Regierung, die Durchführungsorganisationen und an die anderen Verantwortlichen der deutschen Entwicklungspolitik wie kirchliche Träger, politische Stiftungen und zivilgesellschaftliche Organisationen. Sie formuliert ein bürgerschaftliches Interesse an einer Entwicklungs- und Außenpolitik, die sexuelle Orientierung und Geschlechtsidentität inklusiv aufgreift.

Die Yogyakarta-Allianz ist offen für Interessierte aus der Zivilgesellschaft. Wir freuen uns über neue Aktive aus dem Bereich der Entwicklungszusammenarbeit, aus migrantischen Organisationen, aus NROs (Nichtregierungsorganisationen) und kirchlichen Hilfsorganisationen. Wer sich für eine Sensibilisierung für die besondere Lage von Lesben, Schwulen, Bi, Trans* und intergeschlechtlichen Menschen (LGBTI) in der Auswärtigen Politik und Entwicklungszusammenarbeit engagieren möchte, ist herzlich eingeladen mitzuarbeiten. Die Yogyakarta-Allianz trifft sich regelmäßig in Berlin zu Plenumstreffen. Am 19. März 2015 hat sich die Allianz eine Verfahrensordnung gegeben, die Grundlage der Arbeit ist.

Die Berliner Plenumstreffen der Yogyakarta-Allianz finden etwa alle sechs Wochen statt. Sie sind offen für neue Interessierte.

Informationen und Kontakt bei Sarah Kohrt.

Über die Yogyakarta-Allianz

Relevante Dokumente zum Schutz der Menschenrechte von Lesben, Schwulen, Bisexuellen, Trans* und Inter* (LGBTI)

Yogyakarta-Alliance (english version)

The Yogyakarta-Alliance is a civil society forum whose aim is to contribute to a German foreign policy and development cooperation that are inclusive of the concerns of lesbians, gays, bisexual, transgender, and intersex people (LGBTI). The Yogyakarta-Alliance is an open network. It publishes policy papers and works toward challenging German development cooperation and foreign policy to raise awareness of the often, extremely precarious situations LGBTI people have to live in.

The Yogyakarta-Alliance was founded in 2012 following an initiative of Dreilinden, Hirschfeld-Eddy-Foundation, and TransInterQueer (TrIQ). Additional founding members include Discover Football and the German section of Amnesty International queeramnesty.

The name refers to the Indonesian city of Yogyakarta where international experts gathered in 2006 to draft the Yogyakarta-Principles. The Principles are an application of International Human Rights Law in relation to Sexual Orientation and Gender Identity (SOGI) and outline  what has to be done to guarantee full enjoyment of human rights for lesbian, gay, bisexual and transgender (lgbt) people.
If you have an interest in helping promote the rights of LGBTI people, you are welcome to get in touch and join us.

Members of NGOs (non-governmental organizations) are welcome to join us as well as committed individuals of all backgrounds.We would especially like to encourage members of faith based organizations in the cooperative development cooperation, of migrant and diasporic organisations based here in Germany to join the Yogyakarta-Alliance. We meet in person at regular intervals in Berlin.

If you need more information or would like to attend one of our meetings, please don´t hesitate to contact Sarah Kohrt, Platform LGBTI-rights at Hirschfeld-Eddy-Foundation.

Blog: Equal footing? The Yogyakarta Alliance: A postcolonial course of action (may 2016)

Relevant documents on protecting LGBTI (lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex) human rights